PROJECTEN
Hof van Twente
Nabuurschap voor lokale energie
Hof van Twente is de eerste gemeente in Overijssel die een heldere route heeft uitgestippeld om in 2035 klimaatneutraal te worden. Daarvoor heeft de gemeente, samen met de lokale ondernemersverenigingen en inwoners-coöperatie ‘ECHT’, de energiecorporatie ‘Zuiver’ opgericht. De corporatie richt zich in eerste instantie op buurtschappen waar een grote mate van ‘nabuurschap’ aanwezig is. Naast de doelstelling van klimaat neutraal heeft de gemeente het doel dat in 2020 45% van de koopwoningen energielabel B heeft.

De buurt

Hof van Twente bestaat uit zes dorpskernen en een groot aantal buurtschappen. Er is veel nabuurschap wat inhoud dat buren en lokale ondernemers elkaar goed kennen en een band hebben met elkaar. Er is veel eigenheid, want iedere kern heeft zijn eigen tradities. Dit type wijk vraagt een andere aanpak dan een stadswijk. Na een eerste verkenning van het veld en de mogelijkheden voor aansluiting bij de regionale partners, Buurkracht en Duurzaam Thuis Twente, heeft het projectteam van ‘Smart Energy Cities’ de focus naar de buurtschappen verlegd.
De corporatie “Zuiver” wil grootschalige projecten starten, bijvoorbeeld zonneparken of zonnepanelen op grote gebouwen. Daarnaast is er ook aandacht voor kleinere projecten waarbij het van belang is om huiseigenaren te enthousiasmeren.

 

‘verduurzamen doen we op onze eigen manier’
Een bewoner uit buurtschap Wiene

Effectief (samen) werken

Het team wakkert, samen met werkgroepen in de dorpskernen, de interesse onder de bevolking aan langs wegen die passen bij de lokale tradities. De inzet van het business model canvas en customer journeys van ‘Smart Energy Cities’ blijkt een goede strategie om dit uit te voeren. Klik hier voor meer informatie naar over de strategie of bekijk een voorbeeld van de customer journey . Door de energie en kracht van lokale verenigen centraal te zetten wordt het een verhaal van de mensen zelf, bouwen we aan kennis en ontwikkelen we een effectieve manier van werken.

Het projectteam van ‘Smart Energy Cities’ ondersteunt de gemeente bij het project. De creative producer zwengelt de vraag naar duurzame energieoplossingen onder de inwoners aan, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van inwoners, energie-adviseurs en ambtelijke collega’s. Hieruit concludeerden we dat het belangrijk is dicht bij de inwoners te blijven. De creative producer maakt daarom gebruik van een service gerichte benadering; het is belangrijk om te weten waarom iemand besluit een duurzame stap te nemen.

Tegelijkertijd zorgt de innovatiecoach ervoor dat ondernemers met aantrekkelijke voorstellen komen. In werksessies hebben lokale aannemers, ontwerpers, adviseurs en installatiebedrijven met de innovatiecoach besproken welke veranderingen nodig zijn om de vraag naar en het aanbod van energierenovaties te vergroten. Aan het eind van de sessies heeft de innovatiecoach een inzicht in welke veranderingen er mogelijk zijn om zo de marktpartijen te inspireren en uit te dagen.

Het vervolg traject

Om bewoners te kunnen helpen in het kiezen van de juiste investeringen voor hun huis is een heel traject van verschillende stappen nodig. Door allerlei soorten energietypen te benoemen bij de bewoners is er inzicht gekomen in de enorme diversiteit van acties die de gemeente samen met alle betrokkenen kan ondernemen.

De volgende stap is om deze kennis te vertalen naar een ‘customer journey’ op het niveau van de buurtschappen en kernen. Samen met de bewoners en lokale ondernemers kijkt de gemeente dan wie welke actie kan uitvoeren. De ‘customer journey’ wordt daarmee ook meteen een uitvoeringsplan.

Lessons learned:

Het ontwikkelen van de vraag is een traject met een lange adem:

  • – Begin dicht bij de mensen zelf en vertel het verhaal via de buurtschap: de sporthal die een zonnedak wil, de buurman die energieadviseur is, de boerenbedrijven die zon als extra inkomen zien, maar ook de feestcommissie die de duurzame dorpsdag organiseert.
  • – Het beste moment om het erover te hebben is als mensen al besloten hebben te investeren in hun huis, bijvoorbeeld bij een verbouwing of verhuizing.
  • – Neem lokale banken en makelaars mee in je aanbod.

 

Wilt u meer weten over hoe Hof van Twente de aanpak heeft gebruikt? Klik dan hier voor meer informatie.